Tuesday, April 14, 2009

KARANGAN BERTAJUK "KAWAN BAIK SAYA"

Ini adalah karangan tentang kawan baik saya semasa saya berumur 8 tahun.

Pada suatu hari, saya ada seorang kawan baik. Hari-hari kami berkawan baik. Masa saya kecil lagi, dia sudah besar. Saya tidak tahu kenapa dia besar dari saya. Walaupun begitu, kami tetap kawan baik.

Sekarang ini dia bertambah lagi besar dari saya. Tapi saya hairan kenapa dia rendah saya tinggi sedangkan dulu dia lagi tinggi dari saya. Tidak mengapa lah kerana kawan baik saya tetap kawan baik saya. Saya pilih dia jadi kawan baik saya sebab dia tidak pernah gaduh sama saya. Kalau saya mahu ikut kawan saya jalan-jalan, kawan baik saya ini ajak saya sekali bersiar-siar.

Tiba-tiba pada suatu hari kawan baik saya pindah rumah. Saya sedih sebab kawan baik saya sudah tinggal jauh dari rumah saya. Tapi tidak mengapa kawan baik saya cakap nanti saya boleh datang rumah dia sambil bermain masak-masak, cikgu-cikgu, doktor-doktor dan sebagainya. Kawan baik saya juga suka main mekap-mekap dan tocang rambut saya. Saya suka bermain bersama kawan baik saya sampai petang.

Suatu hari, saya pergi ke rumah kawan saya. Saya naik basikal saja sebab rumah dia tidaklah jauh sangat. Bila saya sampai, kawan baik saya bawa saya main masak-masak. Dia cakap ada resepi baru. Masak kari kepala ikan campur bunga kantan! Kami pun cubalah masakan baru itu. Kami main masak-masak sampai penat. Apabila kami penat kami pun lapar. Jadi kami makanlah masakan kami itu. "Sungguh sedap kari kepala ikan ini" kataku kepada kawan baik saya. Kawan baik saya pun menjawab "Ya, sungguh sedap!". Kami pun makan tidak berhenti sehingga kenyang. Lepas kenyang kami mengantuk lalu kami pun tertidur.

Keesokan harinya saya terbangun awal. Tiba-tiba saya teringat kerja rumah saya belum siap lagi. Saya pun terus terjun dari rumah kawan saya lalu mengambil basikal saya dan terus pecut balik ke rumah saya dan menyiapkan kerja rumah saya. Kelmarin cikgu bagi kerja rumah buat karangan tentang kawan baik saya.

Kesimpulannya, saya memetik perkataan Inggeris "friends is forever" dan saya lukis gambar kawan baik saya di sini supaya pembaca tahu dia kawan baik saya. Itu sahaja.


(Tolong beri markah kepada karangan saya ini. Terima kasih.)
;-D

12 comments:

SURINIT said...

hahahahahahahahahahahahahhaha... cutenya kawan ko! hahahaha

-m.i.r.a.c.l.e- said...

kawan saya ini cuba tingu betul2 rupa dia... andu ba... oluludus... :-(

Lebon Botong said...

satakat lulus hehe kanal sia kawan kou itu...

ison said...

Omungit nogi lo 'best friend' nu miracle. Ugu dit kopongo moginangkus. Mongos ongos po om turus minai gambaro konioi surinit. Mingkaso oku ki, hehe...

Aku kelo yoku manaak dot markah dino karangannu dino miracle. ombo nitaak di guru dikoo tiya diri, ino i ot markah pataakon ku dika. ;)

SURINIT said...

timbabaya di miracle mantad sorid toginggis obo ilo.

bukan kawan ko misolod buah bundu kaitu dulu2 miracle? heheheh

sia bagi ko markah 90 la pasal aku dulu inda pandai mengarang mcm ni...

;-)

NONG said...

aiobo...
mad ko e kuwo ilo..reton ku kie? obuleh e oi miracle oi? hahahaa..

-m.i.r.a.c.l.e- said...

hahaahaha... mongingirak oku po!

en, nazri al dusuni,
mogot po bo nolulus oku po. sukur no... ai? en nazri pun kenal kawan sia juga ka? pames pula kawan baik sia ni... hehe...

dr. ison,
oo nogi balaai oi duktur. osian ilo gimawat.. omumungit no...

surinit,
mimang tu dia... kawan sia mokiloo dot tua bundu. tongo manga nogi kiawi. ososopung no mongoi sorid sarayo minsurat mikaka'a sorid tana do surina, sadil om sorid do majalin mokiloo mangga.. otutunan juga kau kan tu surinit. kawan sia lepak petang2 mari tu...

nong,
bo nokea'rak ko biano bo nong.reto ka ong aela'an nu no. mantad sorid togingis bo ilo.

JMimie Mabin said...

mcm betul2 kukenal sumandak kicil dlm gambar ini miracle tapi siapa ya? hahaha..

konumbur satu i bo dati iti karangan nu diti i dang muula miracle...8 toon nogi nga karati no nunu komoyoon dot bunga kantan...sya sikula menengah pun blm tentu tau apa itu bunga kantan..hehe

-m.i.r.a.c.l.e- said...

jmimie, ko kenal juga ka dia ni.org selalu kompius dia ni sama satu lagi kawan sy yg asal dia dari sonsogon magandai! muka diorang sebiji potostat!

How Are You? said...

wah main ratu cantik tiada kah?

-m.i.r.a.c.l.e- said...

ada juga tapi dengan sepupu2..hahah

Joe Mohd Rezzal said...
This comment has been removed by the author.